اجتماعی

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت مقدمه و اقدامی در راستای ارتقای سطح کیفی ادبیات پایداری است.

سردار امیریان که در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت سخن می‌گفت، افزود: ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌دنبال تحقق نهضت ترجمه و افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات دفاع مقدس که مطالبه رهبر معظم انقلاب است، خواهیم بود و با فعالیت در این عرصه با تولید کتاب برای نسل‌های آینده تاریخ‌سازی می‌کنیم و ما موظف هستیم معارف دفاع مقدس را به وسیله کتاب به نسل‌های آینده طوری منتقل کنیم که درس‌آموز باشد.

وی افزود: دفاع مقدس نورانی‌ترین نقطه‌ تاریخ این کشور است و حاج قاسم هم در این باره گفت که دفاع مقدس قله است و مقاومت دامنه آن است.

وی افزود: ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس وظایفی داریم. سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر کتب حوزه دفاع مقدس از و ظایف ما است. برقراری تعامل فعال و حمایت و شناسایی نویسندگان نوقلم و جوانان، وظیفه دیگر این سازمان است. کتاب‌های دفاع مقدس در حوزه کمیت ارتقا خوبی پیدا کرده است. در کنار این ارتقا باید به کیفیت دقت شود. موظف هستیم کیفیت را هم ارتقا بدهیم. سعی داریم کتاب‌هایی که در این سازمان تولید می‌شوند قابلیت ترجمه داشته باشند تا بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را به کشورهای دیگر صادر کنیم‌.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه سخنان خود گفت: اختتامیه مخاطبین کتب دفاع مقدس را نمایندگی می‌کند. باید بدانیم این مخاطبان به چیزی علاقه‌مند هستند. این رویداد مهم فرهنگی با حمایت نهادهای فرهنگی دیگر کشور اتفاق می‌افتد. اقدامات اجرایی متعددی در دبیرخانه انجام شده است.

صمد زاده در ادامه این نشست خبری گفت: ۲ هزار و ۴۹۲ عنوان اثر به دست ما رسید که نیازمند پالایش بودند. با استفاده از دو منبع شناسایی خانه کتاب و کتابخانه ملی، پس از پالایش به ۲ هزار و ۲ عنوان رسیدیم. برنامه‌های داوری با ۲ هزار و ۲ عنوان اثر و مشارکت ۱۲ ناشر پیش برده شد. تیم داوری متشکل از ۶ گروه اصلی پژوهش، مرجع نگاری، مستند نگاری، ادبیات، هنر، کودک و نوجوان و ۳ گروه فرعی ترجمه، بخش ویژه و خادمان ترویج و نشر بود. هر گروه یک سرگروه داشت. ۶۰ کتابی که به عنوان نامزد انتخاب شدند، توسط گروه‌های داوری طی دو ماه بررسی شدند. بعد از این دو ماه به ۱۸ کتاب برگزیده و ۴۶ کتاب تقدیری رسیدیم. در اختتامیه این جشنواره در هر گروه و شاخه، یک برگزیده و یک تقدیری خواهیم داشت.

سردار امیریان در بخش دیگر سخنانش گفت: خبرنگاران با انتشار اخبار مربوط به کتاب نوعی فرهنگ‌سازی است. هنوز در عرصه ادبیات دفاع مقدس در پشت خاکریز دفاع مقدس قرار داریم درحالی که باید به خانه‌های مردم ورود کنیم و انعکاس خانواده‌ها از دفاع مقدس را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: توجه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به نهضت ترجمه جدی است و از ترجمه هر کتاب باکیفیت به زبان‌های دیگر حمایت می‌کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا