اخبار اجتماعی

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک: کهریزک صاحب جشنواره شد/ اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری تا پایان سال ادامه دارد

قبادی‌دانا از برگزاری جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک» به مناسبت ۵۰ سالگی موسسه کهریزک خبر داد و گفت: برنامه‌های فرهنگی کهریزک تا پایان سال ادامه دارد و در این زمینه فعالیت متنوع فرهنگی و هنری تدارک دیده شده است.

نشست خبری جشنواره فرهنگی «خانواده بزرگ کهریزک» به‌مناسبت ۵۰ سالگی موسسه کهریزک با حضور حمید قبادی‌دانا مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک، حسین نحوی‌نژاد مدیر آسایشگاه تهران و افشین وجدانی‌روشن مدیر آسایشگاه کرج در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

قبادی‌دانا: حمایت کهریزک از سه‌هزار و ۲۰۰، سالمند و معلول

در ابتدا، حمید قبادی‌دانا مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک، به‌تشریح رویکرد جدید این موسسه پرداخت و با بیان اینکه امروز پنجاه سال فعالیت کهریزک را پشت سرگذاشته‌ایم و این مجموعه به مدد برخی خیرین برپا شده است که مرحوم حکیم‌زاده پرچم‌دار آن‌هاست که بنیان خیر این مجموعه را گذاشت، اظهار داشت: مجموعه کهریزک امروز با عزم جدی مردم ایران به یک توسعه‌یافتگی، بزرگی و بلوغ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان با دو فرهنگ در حوزه نیکوکاری و فعالیت نگهداری از معلولین و سالمندان روبرو هستیم؛ فرهنگ اول انجام کار خیر و مبتنی بر فرهنگ حل مسئله است که می‌توانند در کنار همدیگر باشند. این فرهنگ برگرفته از قلب‌ انسان‌هاست و فرهنگ دوم که مبتنی بر مهارت است پایه و اساس آن مبتنی بر بی‌نیازی برای زندگی با توجه به آسیب‌ها و محرومیت‌هاست که کهریزک آمیختگی این دو فرهنگ و تفکر را دارد.

برگزاری جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک»/ برنامه‌های فرهنگی کهریزک تا پایان سال ادامه دارد

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه در موسسه کهریزک سه‌هزار و ۲۰۰، سالمند، بیمار و معلول در شاخه‌های مختلف از مراقبت‌ها و خدمات موسسه کهریزک بهره می‌برند، افزود: افراد در کهریزک زندگی کردن توامان با مهارت را تجربه می‌کنند. افرادی از قهرمانان ملی که دارای معلولیت هستند در کهریزک سکونت دارند و محور فعالیت ما در حوزه فرهنگ حل مسئله از طریق آموزش برای درست و شاد زندگی کردن و روش‌های نگهداری افراد بوده است.

قبادی‌دانا عنوان کرد: عمومأ حال افراد ساکن در کهریزک خوب بوده است و ما شاخص‌های عملکرد کهریزک را در دسترس عموم قرار می‌دهیم و نشان استاندارد نگهداری سالمندان را در آسایشگاه کرج کسب کرده‌ایم که فرایند گسترده‌ای را طی کرده‌ است. جذب و نشان دادن بخشش‌های هوشمندانه از دیگر اقدامات کهریزک است و اگر ما در این مجموعه ۵۰ سال رو به توسعه بوده‌ایم بخاطر کمک‌های مردمی مبتنی بر بخشش‌های هوشمندانه بوده است‌.

 

رویکرد کهریزک به کارآفرینی و کسب‌وکار

وی دخالت دادن حامیان در مدیریت کهریزک و حضور آن‌ها به‌عنوان بانیان خیر را از دیگر اقدامات کهریزک دانست و ادامه داد: در دوره جدید فعالیت‌ها از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک «از مردم برای مردم» را شعار دوره جدید فعالیت‌های کهریزک معرفی کرد و افزود: در کنار اینکه کهریزک محلی برای زندگی کردن خواهد بود، «از مردم برای مردم» شعارمان خواهد بود. سرانه‌های درمان، دارو، مشاوره، ورزش، فرهنگی، اوقاف‌ و فراغت، فضای سبز و تغذیه در مدیریت کهریزک مورد توجه و دقت قرار خواهد گرفت.

برگزاری جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک»/ برنامه‌های فرهنگی کهریزک تا پایان سال ادامه دارد

قبادی‌دانا به تولید و پخش دو فیلم مستند ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه مستند با محوریت کهریزک با عنوان «ملاقات ممنوع» در ایام کرونا و ۵۰ سالگی کهریزک به عنوان «دکتر حکیم‌زاده» اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدامات بازخورد خوبی در بین مردم داشته است، ادامه داد: پرداختن رسانه به موضوع مددجویان در تمام طیف‌ها معلولین و سالمندان و دیگر گرایش‌ها می‌تواند در آگاه‌سازی جامعه نقش‌آفرین باشد.

 

نحوی‌زاده: کهریزک نماد حس اعتماد به‌نفس و افتخار ملی

در ادامه، حسین نحوی‌زاده مدیر آسایشگاه کهریزک تهران این آسایشگاه را نماد حس اعتماد به‌نفس و افتخار ملی دانست و گفت: خدماتی که در کهریزک به‌لحاظ تنوع خدمات صورت می‌گیرد، بی‌بدیل است. ما در این مرکز به کودکان و کهن‌سالان خدمات مختلفی در عرصه‌های متنوع ارائه می‌دهیم؛ ارائه این بسته کار بسیار سختی است چراکه نظام بهداشت، بیمه و ارائه خدمات در آن نقش خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه کهریزک بخاطر تنوع خدمت و ایجاد اهداف بلندی که صورت داده است به یک مجموعه بزرگ تبدیل شده است، تصریح کرد: افرادی که در مجموعه کهریزک ساکن هستند زندگی و تردد می‌کنند و اگر فاقد سواد باشند این زمینه و امکان برایشان وجود دارد که کسب علم کنند و دیپلم و لیسانس کسب کنند لذا در راستای ارتقاع سلامت روانی و جسمی مرکز علمی کاربردی در رشته‌های مختلف را ایجاد کرده‌ایم.

برگزاری جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک»/ برنامه‌های فرهنگی کهریزک تا پایان سال ادامه دارد

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران به خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مجموعه پرداخت و با بیان اینکه این خدمات از سوی این مجموعه و خیرین بدون چشم‌داشت ارائه می‌شود، گفت: آن‌چیزی که محور اساسی این خیمه بوده است، اعتماد است. امروزه وقتی نام کهریزک می‌آید، حس آرامش به‌وجود می‌آید لذا کهریزک جایی است که از سرزنش برای افراد خبری نیست.

نحوی‌زاده به ظرفیت منازل مسکونی کهریزک در تهران اشاره کرد و گفت: کهریزک تهران دارای ظرفیت منازل مسکونی است که افراد می‌توانند در آنجا به بازتوانایی برسند و زندگی مستقل داشته باشند.

 

تور هنرمندان به کهریزک می‌رسد

قبادی‌دانا در ادامه با بیان اینکه روزانه به چهار هزار و ۲۰۰ مددجو  ارائه خدمات می‌دهیم، تاکید کرد: مجموعه ما ۲ هزار و ۳۰۰ کارمند دارد که هزار و ۱۰۰ نفر از این افراد پرستار و کارکنان درمانی و توان‌بخشی و مراقبتی هستند. ما در مجموعه درمانی و بیمارستانی کهریزک روزانه ۱۵ عمل‌جراحی خیریه و نزدیک به ۷۰۰ خدمت روزانه داریم.

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک سپس به تشریح برنامه‌های فرهنگی این مناسبت پرداخت و با بیان اینکه جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک» از شنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز و تا جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت، افزود: برنامه‌های متنوعی برای این ایام تدارک دیده شده است و طی یک هفته هنرمندان و نیکوکارانی برای اجرای برنامه بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در مجموعه کهریزک حضور خواهند داشت و تورهای هنرمندان، ورزشکاران، نیکوکاران و هنرمندان پیشکسوت را برگزار خواهیم کرد.

 

جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک» تا پایان سال برنامه دارد

وی با بیان اینکه جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک» به‌مدت یک هفته تدارک دیده شده است، به تشریح نام روزهای این هفته پرداخت و گفت: نام گذاری این ایام به این صورت است که «شنبه؛ کهریزک و کرامت و توجه به سالمدان»، «یک‌شنبه؛ کهریزک و خانه امن کودکان معلول ذهنی»، «دوشنبه؛ کهریزک و رشد تعاملات اجتماعی طیف اوتیسم»، «سه‌شنبه؛ کهریزک و توسعه و پیشرفت»، «چهارشنبه؛ کهریزک و توانمندسازی معلولین» و «پنج‌شنبه؛ کهریزک از مردم برای مردم» نام‌گذاری شده است و که البته این برنامه‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

برگزاری جشنواره «نیم قرن خانواده بزرگ کهریزک»/ برنامه‌های فرهنگی کهریزک تا پایان سال ادامه دارد

قبادی‌دانا بازدید عمومی مردم، هم‌اندیشی با موضوع سالمندان، اطلاع‌رسانی و آموزش درباره سالمندی و معلولیت را از دیگر برنامه‌های این هفته معرفی کرد و با بیان اینکه کهریزک یک نهاد پیشرو است، گفت: نرخ سالمندی در کشورمان هر روز بیشتر می‌شود که لازم است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد لذا باید جامعه درباره مسائل سالمندی هوشمند شود. کهریزک در این زمینه بحث مراقبت در منزل را به‌صورت حرفه‌ای و عمومی با عنوان «بایار» را تدارک دیده است که به‌زودی تلفن عمومی و پلتفرم آن مشخص خواهد شد.

 

کهریزک مانعی برای ازدواج معلولین و سالمندان ندارد

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک درباره خدمات فرهنگی و کتاب‌محور این موسسه گفت: بخش فرهنگی کهریزک از بسیاری از وزارت‌خانه‌ها فعال‌تر است و همه ایام و اعیاد را پوشش می‌دهد و ما در این بخش همواره از ۵۰۰ تا هزار مخاطب مستمر داریم. در ایام نمایشگاه کتاب تهران یک کتاب از اخبار ۵۰ سال گذشته کهریزک که اخبار روزانه این موسسه را شامل بوده است را منتشر خواهیم کرد و به‌دنبال تدوین تاریخ شفاهی کهریزک هستیم که اتفاق بزرگی خواهد بود.

وی درباره ازدواج سالمندان و معلولین در کهریزک توضیحاتی ارائه کرد و با بیان اینکه در این زمینه هیچ محدودیت و مانعی وجود ندارد، تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی، وضعیت جسمی و روحی، رضایت خانواده‌ها اولویت مسئله ازدواج معلولین و سالمندان ساکن در کهریزک است لذا اگر شرایط مورد نظر آماده باشد، این اتفاق رقم خواهد خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا