سخن پیامبران :  

تبلیغات

کد خبر : 11888

حضور فرش دستباف در بازار جهانی نیازمند موج رسانه ای است
دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور، گفت: شناساندن این هنر- صنعت نیازمند انجام کار رسانه ای قوی است که در این پیوند، کتاب فرش ایرانی برای چاپ در مجله مشهور «هالی» انگلستان به زبان چینی زیر چاپ است.

«محمد امین» امروز (دوشنبه) در حاشیه سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در نشست خبری افزود: پروژه های توسعه خوشه های صنعتی، در اصل پروژه ای مربوط به سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) است که از 40 سال پیش در جهان و از حدود یک دهه قبل در کشورمان آغاز شده و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران متولی آن است.

به گفته وی، سازمان صنایع کوچک با شناسایی مزیت های مختلف استان ها، برای توسعه آنها برنامه ریزی می کند و اکنون 40 خوشه فعال در کشور ایجاد شده که 17 مورد آن مربوط به فرش و دستبافته هاست و استان های مطرح در زمینه فرش بجز آذربایجان شرقی (که صنعت فرش در آن توسعه یافته است) را در بر گرفته است.

امین یادآور شد: طی 10 سال گذشته (از 1388 تاکنون) 81 حلقه مفقوده و مشکل در این خوشه ها در استان های مختلف شناسایی شده که تاکنون 25 مورد آنها برطرف شده است، از جمله آنها فعالان فرش دستباف در خراسان شمالی با مشکل طراحی و در ایلام با مشکل رنگرزی روبرو بودند که اکنون رفع شده است.

پارسال 370 دوره آموزشی و 46 تور داخلی و خارجی در قالب این خوشه ها برگزار و در 97 نمایشگاه داخلی و خارجی مشارکت داشتند.

دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور خاطرنشان کرد: محدودیت توان مالی و نیروی انسانی موجب شد تا بر چند مساله و مشکل مبتلابه همه استان ها تمرکز کرده و با اخذ نظر تجار و بازرگانان داخلی، چین به عنوان بهترین بازار تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: امروز اروپایی ها دیگر فرش سنتی کشورمان را نمی پسندند و نسل جدیدشان به دنبال طرح ها و نقش های جدید بر فرش است، اما همچنان طرح های ایرانی در چین بازارپسندی دارد.

امین برپایی محل اختصاصی دائمی فرش و دستبافته های ایرانی در شانگهای چین را از اقدامات پارسال این خوشه برشمرد که با سرمایه گذاری چینی ها ایجاد شده و فرش آن توسط کشورمان تامین می شود.

وی گفت: امروز صادرات مجدد فرش از شانگهای به سایر کشورهای جهان با بهره گیری از محل مزبور میسر شده است.

دبیر خوشه های فرش کشور تاکید کرد: آمارها نشان می دهد شمار میلیاردر ها و سرمایه گذاران چینی امروز نزدیک به 100 میلیون نفر است که چنانچه بتوانیم این افراد را به خرید فرش ایرانی ترغیب کنیم، بازاری بسیار بزرگ برای کشورمان فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: ویژگی جمعیتی کشورهای شرق آسیا ( حضور چند صد میلیون نفر مسلمان ) بستر مناسبی برای نفوذ در این بازار است و هرقدر این هنر- صنعت رونق گیرد، پیامد کمبود بافنده را به دنبال خواهد داشت.

وی موضوع مهم حضور طراحان صنعتی و دکور برای مشارکت در صنعت فرش و دستبافته های کشورمان را یادآور شد و افزود: پارسال با حضور اسپانیایی ها توانستیم صنعت زیلوی میبد (استان یزد) را مطابق سلیقه های جهانی به روز کرده و به نوعی این صنعت را زنده کنیم؛ این موضوع پیامد استقبال زیلوهای نسل جدید میبد در نمایشگاه های آلمان و چین را به دنبال داشت.
حضور فرش دستباف در بازار جهانی نیازمند موج رسانه ای است
حضور فرش دستباف در بازار جهانی نیازمند موج رسانه ای است
چاپ این صفحه
لینک ها