سرتیتر خبر صفحه اصلی

در پخت غذای نذری چه نکاتی باید رعایت شود؟

رعایت معیار‌های بهداشتی و نظافت نه تنها از لحاظ قانونی اهمیت دارد بلکه از لحاظ دینی نیز بر آن تأکید شده است.

در روز‌های ماه محرم، ماه عزای امام حسین (ع) و یاران با وفایش هستیم و بانگ یا حسین و طبل عزای سیدالشهدا (ع) در هر کوی و برزنی به گوش می‌رسد.

گرمای شدید هوا و مستعد بودن آلودگی و فاسد شدن سریع مواد غذایی و در نتیجه شیوع بیماری‌های میکروبی و مسری این ضرورت را ایجاب می‌کند تا عزاداران حسینی و موکب‌ها و هیات‌های مذهبی نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام و دقت بیشتری را داشته باشند.

رعایت برخی نکات بهداشتی به ویژه در برگزاری مراسم‌های عزاداری در هیأت‌های مذهبی و همچنین پخت نذری در منازل و هیات‌های مذهبی موضوع بسیار مهمی است که باعث حفظ سلامتی عزاداران حسینی و حفظ شأن عظیم این ایام حزن و اندوه می‌شود که در این گزارش به نکات مهم بهداشتی که هیأت‌های مذهبی و عزاداران حسینی برای تأمین سلامت باید مورد توجه قرار دهند اشاره می‌کنیم.

مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و هیات‌های مذهبی از مهم‌ترین امکان مذهبی هستند که مراسم متعددی نظیر نماز جماعت و مراسم عزاداری در آن برگزار می‌شود. تراکم جمعیت و توزیع غذا بین عزاداران در این امکان پتانسیل انتقال بیماری‌های واگیردار را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه رعایت معیار‌های بهداشتی و نظافت نه تنها از لحاظ قانونی اهمیت دارد بلکه از لحاظ دینی نیز بر آن تأکید شده و در روایات آن را به عنوان مصادیق ایمان آورده‌اند.

پیشنهادات در مورد خرید مواد اولیه

روغن مورد نیاز تنها از انواع روغن مایع (مایع معمولی و مایع مخصوص سرخ کردن) خریداری شود.

سنگ نمک اغلب دارای ناخالصی‌های زیادی است که برای کبد و کلیه زیان‌آور است؛ بنابراین نمک مورد نیاز را تنها از انواع نمک‌های یددار تصفیه شده تهیه کنید. از خریداری و انبار کردن نمک به مقدار زیاد خودداری کرده و نمک خریداری شده را در ظروف در بسته و غیرقابل نفوذ به نور نگهداری کنید.

در صورت استفاده از ماست یا لبنیات، از انواع کم چرب آن‌ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا