اقتصادیاخبار اقتصادی

کارخانه‌های دولتی از حمایت‌های بیشتری نسبت به کارخانجات خصوصی برخوردارهستند

مهندس امیر حسین عزیزی مدیر کارخانه نورد و پروفیل ساوه گفت : مهندس «محمد رستمی صفا» بزرگترین کارآفرین ایران و مدیرعامل گروه صنعتی صفا پیشینه ای 185 ساله در تجارت‌ دارند و تلاش کرده اند روند تولید مسیر افزایشی را طی نمایند و حل مشکلات ایجاد شده به خصوص در بخش قطعی برق حل شوند اما متاسفانه دوستان تنها به دنبال منافع خود از جمله مالیات و غیره هستند.

نشست خبری «مجموعه صنعتی صفا» با حضور «مهندس امیرحسین عزیزی» مدیر کارخانه نورد و پروفیل ساوه ،«محسن هاشمی» مدیرروابط عمومی گروه صنعتی صفا و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کارخانه نورد و پروفیل ساوه روزچهارشنبه 21 تیرماه 1402 برگزار ودراین نشست خبری «امیر حسین عزیزی» مدیر کارخانه نورد و پروفیل ساوه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نشست خبری مطرح کردن مسائل و مشکلات عرصه تولید خواهد بود، اظهارداشت : کارخانه نورد‌ و پروفیل ساوه یکی ازقدیمی‌ترین کارخانجات‌ لوله و پروفیل‌سازی مجموعه صنعتی صفا‌ می‌باشد و یکی از بزرگترین کارخانجات لوله و پروفیل‌سازی در دنیاست.

مهندس عزیزی تصریح کرد؛ کارخانه نورد و پروفیل ساوه امروز توانسته محصولاتی از جمله؛ لوله‌هایی با قطر 10 میلی متر تا 6/609 قطر را تولید نمایند که پیرامون 31 میلی متر تا 1915 میلیمتر می‌باشد و قابلیت پلیسه برداری داخل از پیرامون 88 میلیمتر به بالا تولید و عرضه می‌گردد. با کامل شدن طرح‌های توسعه و انجام عملیات حرارتی درزحوش، محصولات کارخانجات نوردوپروفیل ساوه پاسخگوی دامنه زیادی از نیازهای مشتریان طبق استانداردهای ویژه است.
وی عنوان داشت : تا سال 1384 بیشتر مصارف ساختمانی و آبرسانی بوده است اما از سال 1384 ما در زمینه تولید لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت و گاز گام موثری برداشتیم. دراین زمینه به خارج از کشور وابستگی داشتیم که هم اکنون توانسته‌ایم خودکفا شویم و این مجموعه 16 خط لوله سازی را داراست که متاسفانه با مشکلاتی در سال 1384 و 1385 روبه‌رو بوده است این مجموعه در سال 1384 بالاترین صادرات داشته است، صادراتی بالغ بر 200 هزار تن به کشورهای مختلف دنیا که متاثر از کیفیت بالای این محصولات است.
مهندس عزیزی خاطرنشان کرد: ازصفر تا 100 تولید توسط خودمان انجام و عموما مشتریان ما از کشورهایی از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، یونان، قبرس، فنلاند، کانادا و غیره می‌باشند. نقشه قالب‌ها ترسیم و توسط خودمان ساخته وسپس محصول تولید می‌گردد.
وی تاکید کرد: ازسال 1384 با وجود تجهیزات پیشرفته روند توسعه ما با کندی روبه رو شد. در برنامه توسعه کارخانه راه‌اندازی فاز 4 مطرح بوده است که متاسفانه با مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه، تجهیزات، مشکلات نیروهای‌ انسانی سبب شد تا توسعه به شکل گسترده ایجاد نشود.
مدیرکارخانه نورد و پروفیل ساوه با اشاره به اینکه مهندس «محمد رستمی صفا» بزرگترین کارآفرین ایران و مدیرعامل گروه صنعتی صفا پیشینه ای 185 ساله در تجارت‌ دارند، ابرازداشت : خوشبختانه جناب مهندس «محمد رستمی صفا» بزرگترین کارآفرین ایران و مدیرعامل گروه صنعتی صفا با پیشینه 185 سال تجارتشان‌ سعی داشته‌اند روند تولید مسیر افزایشی را طی نمایند ودرصنایع فولادی حرف اول را بزند و حمایت دولت به شدت کم شده و کارگروه‌‌هایی که تشکیل می‌شوند باید برای حل مشکلات ایجاد شود اما متاسفانه تنها به دنبال منافع خود از جمله مالیات و غیره هستند.
وی اضافه کرد: هزینه برق مصرفی کارخانه ازساعتی 80 هزار تومان برای هر کیلوات در طی دو سال به 400 هزارتومان رسید است و برق مصرفی باید از بورس یا نیروگاه‌ها خریداری شود، چرا که حمایت دولت از بخش خصوصی بسیارکم شده است. ما با نیروگاه قائم وارد مذاکره شدیم و برق مورد نیاز را با قیمت مناسبی خریداری نمودیم و درماه آینده بابت ترانسفر برق 6 برابر هزینه برق افزایش یافت و هزینه برق از 100 میلیون به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید که متاسفانه با حجم تورمی که ایجاد شده فضا را برای فعالیت اقتصادی صنعت گر تنگ می‌کند.
مهندس عزیزی عنوان داشت : کارخانه‌های دولتی از حمایت‌های بیشتری نسبت به کارخانجات خصوصی برخوردارهستند و با توجه به ظرفیت‌هایی که ایران در بحث انرژی دارد باید به هاب تولید برق تبدیل شود اما متاسفانه ما در تامین برق کشورخود نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستیم و اولویت آخر دربخش تخصیص برق صنایع هستند و به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد ار جمله صادرات گسترده برق و همچنین نیاز خانگی سبب میشود صنایع مورد غفلت واقع شوند و سعی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.
وی ادامه داد : با توجه به پروژه‌هایی که درساوه و صفا درحال انجام است بعضی از این پروژه‌ها ملی هستند که ما را به عنوان تولیدکننده ملزم می‌کند که بتوانیم محصولات فلزی از جمله لوله‌های فلزی را به موقع تولید نماییم برای مثال در استان سیستان و بلوچستان و استان اصفهان با کمبود آب مواجه هستند، این استان‌ها برای برخورداری از آب نیازمند لوله‌های انتقال آب از دریای خلیج فارس به استان‌های خود هستند. مسائلی از جمله مسائل ساختمان و ساختمان سازی در حاشیه قرار می‌گیرد چرا که مسائل مهمتری از جمله انتقال آب، انتقال نفت و گاز به سبب اهمیت بالا و استراتژیکی که دارند حائز اهمیت می باشند.
مهندس عزیزی یادآورشد: پروژه‌های ملی ما آسیب پذیر شده‌اند چرا که ما به عنوان صنایع تولید با مشکلاتی عدیده‌ای ازجمله قطعی برق و غیره روبه‌رو هستیم و معیشت کارگر بسیار با اهمیت است وقتی صحبت ازافزایش حقوق مطرح می‌شود ما با مسائلی از جمله افزایش تورم و عدم توانایی کارفرما به جهت پرداخت حقوق روبه‌رو هستیم. در حالیکه کارگران ما با دغدغه‌هایی از جمله مالیات رو به رو هستند چرا که اگر کارگر بخواهد یک ساعت اضافه کار داشته باشد باید 10 الی 20 درصد مالیات پرداخت نماید. کارگران ما زیر خط فقر هستند و نباید شامل مالیات شوند.
وی در پایان سخنان خود گفت : ما با وزارت نیرومکاتباتی داشتیم اما وزارت نیرو برق مصرفی مجاز را برای صنایعی چون ما 1.2 مگاوات مطرح کرده که درحال حاضرمیزان مصرف ما 2 مگاوات در روز است و این مشکلات وجود دارد و مسئله تحریم سبب شده که صنایع با چالش‌هایی رو به روباشند. اما ما توانسته‌ایم بسیاری ازمواد اولیه را به صورت بومی تهیه کنیم و دراین زمینه مشکلات کمتری داشته باشیم و به روند رو به رشدمان با وجود تمام مشکلات و موانع ادامه دهیم و در جهت کارآفرینی و ارز آوری برای کشورمان تلاش کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا