سخن پیامبران :  

تبلیغات

کد خبر : 200
معاون وزير بازرگاني:‌
نيازي به يارانه براي تنظيم بازار نداريم
پرس آنلاين:معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني در بيان اهداف 10گانه وزارت بازرگاني به هزار و 916 برنامه اين وزارتخانه اشاره كرد و در مورد هدف تنظيم اثر بخش بازار متذكر شد:‌ براي تنظيم بازار نيازي به استفاده از منابع يارانه‌اي نيست.

به گزارش پرس آنلاين: محمد دودانگه معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني در نشست خبري در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه و سياست‌هاي اصل 44 به عنوان برنامه‌هاي مرجع در برنامه‌ريزي عنوان كرد: در اين چارچوب و با توجه به اهدف اين برنامه‌ها تلاش كرده‌ايم 10 هدف مشخص و معين و 44 استراتژي يا راهبرد را تدوين كنيم و در قالب اين راهبردها سعي شده همه برنامه‌ها در حوزه‌هاي مرتبط نهايي شوند.

وي ادامه داد: براي معاونت‌هاي ستادي و سازمان‌هاي تابعه حاضر در ستاد 552 برنامه‌ اولويت‌دار تعيين و ابلاغ شده كه در برگيرنده بخش‌هاي بازرگاني داخلي و خارجي و زيرساخت‌هاي بازرگاني بوده است.

دودانگه اضافه كرد:‌ در 31 استان نيز براي هر كدام 34 برنامه عمومي و 10 برنامه اختصاصي در نظر گرفته شده است.

به گفته اين مقام وزارت بازرگاني در سال جاري وزارت بازرگاني در كل كشور هزار و 916 برنامه مدنظر دارد كه هم اكنون در حال اجرايي شدن هستند.

وي در ادامه به تشريح اهداف 10گانه وزارت بازرگاني پرداخت و گفت: هدف اول بهبود و نوين‌سازي شبكه توزيع و بهبود فضاي كسب و كار، هدف دوم رشد پايدار صادرات كالا و خدمات، هدف سوم تجارت الكترونيكي و هدف چهارم تنظيم اثربخش بازار است.

وي در مورد تنظيم اثر بخش بازارتوضيح داد:‌براي تنظيم بازار نيازي به استفاده از منابع يارانه‌اي نيست و دوستان ما به يك حكمراني دست يافته‌اند كه تنظيم بازار را با استفاده از ساختار خود بازار انجام دهند و يارانه‌ها كه مخل بازار هستند استفاده نكنند.

دودانگه هدف پنجم را نوين‌سازي و اصلاح ساختار و توسعه منابع انساني ذكر كرد و يادآور شد: افزايش مشاركت در ضوابط و تجارت بين‌الملل، بسترسازي براي حضور بيشتر خصوصي سازي، نهضت كاهش قيمت تمام شده، مديريت موثر واردات و گسترش سازمان‌هاي مردم نهاد از جمله اهداف 10گانه ديگر هستند.

وي در ادامه با اشاره به طرح آمايش تجاري چهار هدف اصلي آن را استفاده بهينه از ظرفيت توليدي كشور، قطب تجارت منطقه شدن، اشتغال پايدار از طريق توسعه زيرساخت‌هاي تجاري و رقابت كردن محصولات داخلي ذكر كرد و افزود: در اين طرح قرار است دو ميليون و 222 هزار تن سردخانه ايجاد شود.

به گفته وي از جمله برنامه‌هاي عملياتي ديگر طرح آمايش تجاري ايجاد دو ميليون و 878 هزار تن ظرفيت نگهداري غلات، چهار ميليون و 600 هزار تن انباشت اقلام، 30 شهرك صنعتي، ‌118 فروشگاه زنجيره‌اي، 13 هزار و 600 تن كارخانه‌هاي نان صنعتي، 30 مركز لجستيك، ‌35 مركز پايانه‌هاي حمل و نقل، 220 ميدان تره‌بار، 200 هزار واحد صنفي و 10 هزار واحد كارگاه فرش دستباف است كه هر كدام به تفكيك استان‌ها مشخص شده كه چگونه اجرا شوند.

وي خاطر نشان كرد:‌ براي تحقق اين اهداف چهار هزار و 480 ميليارد تومان منابع براي آغاز آن‌ها لازم است و پيش بيني شده با اجراي اين زيرساخت‌ها در سال جاري 290 هزار فرصت شغلي مستقيم ايجاد شود كه اين موضوع در شوراي عالي اشتغال هم مطرح شده است.

وي در همين مورد خاطر نشان كرد:‌ فعلا تلاش شده براي تامين اعتبار اين برنامه‌ها از ظرفيت‌هاي بودجه استفاده شود و البته بخشي از منابع مورد نياز براي بخش‌هاي سخت افزاري نيز از صندوق توسعه ملي تامين خواهد شد كه رقم آن را ما تعيين نمي‌كنيم.

 


نيازي به يارانه براي تنظيم بازار نداريم
نيازي به يارانه براي تنظيم بازار نداريم
چاپ این صفحه
لینک ها